El velo pintado – William Somerset Maugham

Després de veure la versió de “El velo pintado” d’Edward Norton i Naomi Watts em va picar la curiositat i vaig anar a la biblioteca a buscar el llibre del mateix nome de William Somerset.

La pel·lícula em va agradar molt, sobretot pels seus paisatges impresionants i pintorescos i volia veure com Somerset havia transmès tota aquella bellesa per escrit. I no m’ha defraudat gents. Cal dir que pel·li i llibre no es poden comparar i que, per sort, no m’ha canviat la visió del film tot i que la pel·li deixa de seguir el que explica el llibre cap allà a la meitat de la història.

Al principi les frases que sentim a la pantalla són idèntiques a les de la novel·la. És una boníssima adaptació. Però al final el poder de Hollywood es fa gran, i es fa necessari adornar la història amb una mica més de passió i romanticismedel que es pot trobar per escrit.

El llibre està escrit de forma senzilla i amena. Es fa molt fàcil de llegir ( ja us podeu imaginar, si jo ja sabia de què anava tot i no m’he desenganxat d’ell en dos dies!). En alguns moments fins i tot em va sorprendre i pensar. Com quan diu la frase “The dog it was that died” (ho vaig llegir a la mitja part del Barça- Madrid i vaig preguntar al personal què creien que volia dir però no em van fer gaire cas jaja) . Resulta que aquesta frase és la final d’un poema de Oliver Goldsmith i molts pensen que podia ser un homenatge a aquest.

D’altra banda, per què es diu “El velo pintado”. Què és? Pot ser es diu així pel poema del mateix nom escrit per Percy Bysshe Shelley, que diu:

No levantes el velo pintado que los vivos
llaman Vida, aunque formas irreales represente,
imagen engañosa de aquello en que creemos,
con colores dispersos. Detrás acechan Miedo
y Esperanza, Destinos gemelos que entretejen
sus sombras en la sima sombría y encubierta.
A un hombre conocí de corazón sensible
que levantó ese velo buscando algo que amar,
pero no encontró nada, ni tampoco las cosas
que contiene este mundo podían agradarle.
Ignorado vivía; era luz en las sombras,
una mancha brillante en esta escena turbia,
un Alma que luchaba por la verdad y nunca,
como el Predicador, la pudo hallar en nada.

 

 


2 responses to “El velo pintado – William Somerset Maugham

Deixa un comentari

