Se sabrà tot, de Xavier Bosch

“Se sabrà tot”no podia ser un llibre millor per mi: parla del món del periodisme, la política i la immigració, justament tots els àmbits que toco a la feina ( menys la corrupció, oju!). No és d’estranyar perquè com dicta la tradició periodisme i política van agafats del bracet, per molt que molts reporters intentin evitar-ho. I van agafats del bracet perquè política, economia i el alguns casos, malauradament, corrupció, també es donen la mà i interessa tenir collats als mitjans.

Amb “Se sabrà tot” Bosch explica les relacions entre la política i els interessos econòmics d’uns quants i la lluita dels mitjans, tant externa com interna, per dir la veritat. Res que no haguem estudiat els que som periodistes a la facultat (és el primer del que t’avisen: no et pensis que podràs fer el que voldràs, el diari està collat pel que paga) però segurament desconegut per molta gent del carrer, que potser llegeix innocentment i sense pensar que moltes de les coses que surten i són per alguna finalitat i que hi ha altres coses que no poden veure la llum per pressions de tot tipus.

El periodista escriu un llibre de rabiosa actualitat en què denuncia temes com la prostitució, l’especulació urbanistica, el paper que ha de fer cada membre d’un diari… temes que encara estan candents a Barcelona; situacions que van sortir a la llum fa relativament poc als mitjans, i vivències que, curiosament, s’assemblen molt a la seva biografia recent (Bosch va dimitir com a director de l’Avui al cap d’un any de ser-ne nomenat, igual que el protagonista de la novel·la, Dani Santana).

Però malgrat això, “Se sabrà tot” no m’ha acabat d’arribar. Ha guanyat el premi Sant Jordi 2009 però considero que no és un llibre que enganxi facilment. Crec que jo m’hi he enganxat per la proximitat que tinc amb els temes que toca, però alguns cops la redacció és fa poc comprensible, no saps si parla el protagonista o la veu en off. Altres cops et trobes amb escenes que ,segons la forma com t’has imaginat el personatge, et deixen de pedra i creus que no li lliguen. I el final potser és molt Hollywoodià.

Nota: 6/10
El millor: entendre una mica més el “rotllo” de la política i els seus “xanxullos”
El pitjor: la trama d’Al-qaida està molt agafada amb pinces


4 responses to “Se sabrà tot, de Xavier Bosch

  • Roger

    Doncs a mi sí que em va enganxar! Me’l van regalar per Sant Jordi i en 3 dies me l’havia fulit!

    Crec que un dels seus grans mèrits és que és apte per algú aliè a la professió, per a periodistes novells i per a gats vells de l’ofici, tot i que cadascú en treurà una cosa diferent. Segons em va comentar un amic que porta molts anys en aquest món, cada personatge és una caricatura d’una persona real i, si els coneixes, els saps identificar. No és això sublim?

    Jo em quedo amb aquella idea que assenyala que “el problema esdevé quan l’editor vol començar a fer de director” (o quelcom per l’estil). La trobo molt encertada!

  • Lu

    si! ho suposava que segurament es podien identificar els personatges amb gent real…vaig pensar, mira la divina comedia al sg XXI😛

  • madebymiki

    Aquest llibre sembla molt interessant, és una llàstima que hagi calgut crear una història de ficció per a no dir a les coses i persones pel seu nom. Això demostra el nivell de censura i auto-censura que patim.

    A la llista de lectures!!

  • Montse

    Lu, em sap greu però no em puc llegir la teva crítica xq és un dels pocs llibres que m’he endut!! Que vaig mb demà!!

    Un petonet!!

Deixa un comentari

